3 روش صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی

روش‌های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزیروش‌های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی

از آنجایی که ایران کشوری کم آب در منطقه است، بسیاری از کشاورزان برای گذر از این مشکل، به چاه‌ها و ذخایر آب زیرزمینی متکی هستند. استفاده از این ذخایر می‌تواند باعث کمبود آب در آینده نزدیک شود. از این رو لازم است روش‌های دیگری را جایگزین استفاده از آب‌های زیرزمینی کنیم. در این مقاله از تانکر سازی رستاک به‌طور خلاصه و مختصر به بررسی روش‌های ساده و کارآمد برای آبیاری در کشاورزی خواهیم پرداخت. در ادامه 3 روش صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی را مطالعه خواهید کرد.

1. آبیاری قطره‌ای

سیستم آبیاری قطره‌ای با رساندن مستقیم آب به ریشه‌های گیاه، تبخیر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. روش آبیاری قطره‌ای در مقایسه با سیستم‌های آبیاری افشانه باعث صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی می‌شود. همچنین از تایمر برای برنامه‌ریزی آبیاری در قسمت‌هایی از روز که هوا خنک‌تر است استفاده می‌شود که باعث کاهش قابل توجه هدر رفت آب می‌شود. آبیاری قطره‌ای اگر به‌درستی نصب شود، می‌تواند تا هشتاد درصد بیشتر از سیستم‌های آبیاری معمولی در مصرف آب صرفه‌جویی کند و عملکرد گیاه را افزایش دهد. این یعنی محصول بهتر در ازای مصرف آب کمتر.

2. ذخیره آب در مخزن آب

بسیاری از کشاورزان متکی به آب شهری هستند که استفاده از آن بر اساس حق آب آن‌ها تخصیص می‌یابد. برای استفاده کامل از تخصیص خود، برخی از کشاورزان باید بخشی از این تخصیص را ذخیره کنند؛ بنابراین این آب باید در حوضچه‌ها، سدها یا مخازن ذخیره آب ذخیره شود. مخازن آب فولادی بزرگ به دلیل داشتن پانل‌های آلوزینک غیر خورنده، تعمیر و نگهداری کم‌هزینه و آستر مناسب غذایی، یکی از بهترین روش‌های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی است. البته شاید بتوان از سایر مخازن آب نیز بهره برد. این بستگی به میزان گستردگی زمین کشاورزی دارد.

پیشنهاد مطالعه: مخزن آب چیست؟ معرفی تانکر آب و ۹ نوع متفاوت آن

3. برنامه‌ریزی آبیاری

با توجه به وضعیت وخیم آب، کشاورزان به مدیریت هوشمند آب مانند نظارت بر پیش‌بینی آب‌وهوا روی آورده‌اند تا از آبیاری بیش از حد محصولات خود جلوگیری کنند. کشاورزان همچنین رطوبت خاک و گیاه خود را کنترل می‌کنند و برنامه آبیاری خود را با شرایط تطبیق می‌دهند. برخی از مزارع در شب آبیاری می‌کنند و با این روش باعث صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و کمک به کاهش تبخیر آب کمک می‌شوند. در ایران و در مناطق کم بارش، شب بهترین زمان برای آبیاری زمین کشاورزی است.

جمع‌بندی و سخن پایانی

اگر شما هم کشاورز و یا باغ دار هستید قطعاً چندین روش آبیاری را تا به حال امتحان کرده‌اید. در ایران به دلیل وجود اقلیم گرم و خشک، روش آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی اهمیت بسیاری دارد. اینکه بتوانیم همراه با کاهش هدر رفت آب، به بهبود مزرعه کمک کنیم، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان نواحی گرم و خشک است. آبیاری قطره‌ای، برنامه‌ریزی دقیق برای آبیاری و همچنین استفاده از مخزن آب، روش‌هایی برای آبیاری همراه با صرفه جویی است. ذخیره آب در تانکرها و مخازن ذخیره سازی و آبیاری باغ و مزرعه به کمک آن‌ها، می‌تواند از تضییع حق آب جلوگیری کند. برای خرید مخزن آب می‌توانید با تانکر سازی رستاک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up